Design by Rania Rönntoft

1 ferbuari 2013

 
 
Klockan ar 15.50 och jag har jobbat klar sedan langesedan. En av mina tva lediga eftermiddagar idag, och vad jag alskar det. Dagen blir sa lang och livet kanns sa lyxig. Och da har jag anda jobbat 7 1/2 timmar idag. Med en timmes sovmorgon dessutom! Lyxdag.
Sa vad gor jag om dagarna egentligen? Och var haller jag hus?
Ute pa en farm, 7km utanfor en liten liten by vid namn Capel, som ligger 30min fran en lika liten stad vid namn Bunbury, 2 1/2 timmar soder om Perth har hittar du mig. Pa en farm med for tillfallet 12 arbetande gallophastar, 4bebisar(unghastar) och 10 som for tillfallet bara gar i hagen, mest bara for att aterhamta sig och fa spring och kraft i benen igen. For det behover de. Utover det har vi 5hundar, 4katter, 1hona och 1tupp, sakert ett 20tal ankor, fick ankungar inatt!! Sa fantastiskt sota. Och saklart, hundratals pappegojjor, och lika manga kangurur, possums, grodor, spindlar och odlor som kommer och gar precis som de bahagar. Som att vore vi ett hotell, eller bara en kar granne. Glomde nasta bort stampe ju! Varan lilla kanin, helt vild om man inte kanner honom, da tror jag nastan han skulle kunna bita av ett finger om han ville, men annars ar han varldens absolut snallaste.
Bor hos min chef och hennes man. Trivs som fisken i vattnet, som fo bara ar 10minuter bort, och da pratar jag om havet.
Sa jobbar heltid med hastar. Mockar, fodrar, leder, longerar, bandagerar, rider, mockar, kollar vatten, mockar, smapysslar, donar, aker till gallo[bana, sadlar pa och av, springer runt och tar hand om det mesta plus lite till som finns att gora i ett tavlingsstall. Och tro mig, de enda stunderna jag sitter pa jobbet ar antingen nar jag ar pa hastryggen eller nar jag sitter i lastbilen med hastar pavag nanstans. Hovslagaren och jag ar bastisar, for honom ser jag mest varje dag. Sagt at jag alskar det? Att mocka 20boxar varje morgon och varje kvall, att bara ho och fodersackar pa 40kilo varje dag, slita runt med staket, vattentunnor och trasiga fyrhjulingar. Bara for att fa vara runt omkring hastar, pyssla om dem, titta till dem, se dem utvecklas och se forandringar i kropp och sinne nar de gar fra tossiga 2aringar till mer erfarna 2aringar. Se hur 3aringarna blir redo for sina race och sedan lyckas! Eller nar de inte lyckas och veterinaren dyker upp dagen darpa, for att kika pa de sma benen. Mina hander ar valkiga och smutsiga oavsett hur mycket jag skrubbar,skrubbar,skrubbar och mitt ansikte ar vaderbitet som sa alltid. Min hud ar nastan svart av all sol och efter en arbetsdag ar jag slut i kroppen.
Har en chef som vet hur hon vill ha det, petig ut till det overdrivnaste och inte radd for att ryta at dig nar du gor fel, lika arg som hon kan bli pa hastarna blir hon pa sina anstallda. Samtidigt som hon borjar bli lite som en syster/van och den som ser till mig har i Aussieland. Helt fantastisk manniska!
 
 
 
 
 
 
"Ingen använding av mina bilder utan min tillåtelse!"

Kommentarer

Kommentarer uppskattas:

Tack för att du läser min blogg! Jag uppskattar verkligen att du kan undvara några minuter
för att lämna en kommentar nedan. Jag lovar att svara så fort jag kan.


Namn: (valfritt)
Kom ihåg mig

Mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Din kommentar:

Trackback