Design by Rania Rönntoft

Från punkt A till B (och vägen därimellan)

25 timmar i en bil. Frågade ni mig i förra veckan skulle jag säga aldrig. Fråga mig idag och jag svarar, "Med vem eller vilka och vart? När?" Trots värkande kropp, dålig sömn, trötta ögon, dryga böter och en kokande motor har resan varit superb.

Började 17.30 i ett kallt men vackert Sverige och chauförren bakom ratten var jag. Neråt begav det sig, neråt mot Helsingborg. För när man kan välja att åka båt, då gör man det. Sagt och gjort, Helsingborsfärjan blev det. Det var med aningen till oro vi såg att när vi närmade oss färjan var det 5minuter kvar till avgång. Inte nog med det, det var även lite kö. Så bilen fick snällt ställa sig sist, och eftersom vi bytt chauför vid macken innan behövde jag bara sitta med och vara glad. Och glad var inte bara jag, vi kom nämligen på färjan. Sedan begav det sig in i Danmark, som var ett kort land, i alla fall för oss att köra i. Och Snart var det dags för nästa färja. Men innan jag berättar om den är det på tiden att jag nämner vårt sällskap utöver de två bilarna pappa och jag. Det var nämligen så att en ljudbok eller två slunkit med. Och ljudboken för hela våran resa var "Hobbiten" av J.R.R Tolkien. För mig som redan läst den och pappa som läst ringen triologin, var detta ett utmärkt val. För chauffören var det som att höra någon prata och på detta sätt hålla sig alert och för passageraren en vaggvisa. För oss båda var det en saga med bra berättare och fantastisk berättelse.

Men låt mig övergå till nästa färja. Det var då Rödby-Puttgarden som gällde. När vi kommer till terminalen ser vi att det är en dryg halvtimme tills nästa färja ska avgå. Drygt säger vi till varandra, något vi dock inte kan berättiga att tycka i mer än fem minuter då vi ser bilar komma ur och själva får åka på strax efteråt. Därpå dröjer det inte mer än 2minuter innan färjar drar iväg. Sedan blev det Tyskland. Och med Tyskland kom Autoban, först Autoban under natt och sedan Autoban under dag. Smärtfri, enkel, trevlig och framför allt snabb körning. Länge färdades vi denna väg, men fina stopp precis längs vägen och bra fart på vägen. Men även jag blir lite fundersam över farterna när man ligger i 150km/h och hör hur det svishar om bilen som precis kör om. Att de olyckor som sker på vägarna är stora kan man lätt förstå.

Helt problemfritt var så detta långa, långa land Tyskland, problemfritt, smidigt och fräsha rastställen. Österike skulle dock visa sig aningens dyrare, trots att vi var där i en halvtimma max. 120euro närmre bestämt. Böter på att vi inte betalat motorvägsavgiften innan vi kom in i landet. Klantigt må hända, men skyltarna, eller varningarna om detta. Var var dem? Ingenstans, och var var polisen? Direkt på andra sidan gränsen. Men utöver detta lilla men dyra missöde var det inte mycket som hände i Österrike.  Om det var vackert i Tyskland och fint i Österrike, bleknade detta snabbt så snart vi kört in i lilla landet Schweiz. Vackrare och mer varierande får man leta efter. Så vackert var det att det blev två promenader och en kokande motor. Vilket innebar ytterligare en paus. Men desto mer tid att njuta av omgivningarna.

Nu kanske ni känner att det börjar dra ut på tiden, bli tyngre att läsa och lite långdraget? Oroa er inte, det var precis så det kändes bakom ratten, och i bilen i huvudtaget. Men Italien närmade sig. Och med Italien vägtullar, och tät och mycket trafik. Många byten för att komma till rätt väg och pappa var glad att han slapp köra med tanke på att Essingeleden enligt hans tycke är tuff nog. Men efter ett tag var det återigen rätt fram på motorvägen, ett ganska långt tag nu. Och efter detta långa tag i Italien återsod bara ett kort tag i Frankrike.

Väl i Frankrike väntade huset och katten! Allt mådde lika bra som jag önskat, om inte bättre och pizzan beställdes snabbt hem. Sedan sängen och för min del innebar detta en kurrande katt. Som natten igenom slickat mig på näsa, kind och öra. Skönt att man är populär.

En lång men härlig resa! Och idag har det varit åtehämning på strand, i vatten och med promenader och restaurangbesök x3 Livet är allt bra ibland.
Natti och ciao på er!
"Ingen använding av mina bilder utan min tillåtelse!"

Kommentarer
Name: Rania

Vad skönt att eran resa gick bra utan allt för stora missöden. Nu blir jag lite avis om Schweiz var så fint - jag vill också se!



Ta nu hand om dig, stället och katten i förberedelse för att jag snart dyker upp ;D tihi :D :*

2010-04-26 @ 11:35:02
Website: http://raniaphoto.blogg.se/

Kommentarer uppskattas:

Tack för att du läser min blogg! Jag uppskattar verkligen att du kan undvara några minuter
för att lämna en kommentar nedan. Jag lovar att svara så fort jag kan.


Namn: (valfritt)
Kom ihåg mig

Mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Din kommentar:

Trackback