Design by Rania Rönntoft

Gnome ville

Igar efter jobbet blev det roadtrip i trakten. Ut i bushen och se vad som fanns att upptacka. En kiwi med ganska mycket lokalkannedom, en irlandare utan en aning om nagonting och sa en blond studsig svensk, det vill saga jag da. Och det forsta stoppet hade Reagan (nyzeelandaren) redan planerat at oss, Gnome Ville. Och jag fragade, fragade och fragade. Hela vagen dit, vad ar en gnome? Na men ni kan val inte mena gnome, som inte tomte, tradgardstomte? Vadda har de en egen stad? Mitt ute i bushen? Seriost killar, beratta vart vi ska. Gnome ville var svaret, varenda gang.
 
 
 
 
 
 
Sa kom vi dit, och jag tystnade. Och studsade ut ur bilen. Tiotusentals tradgardstomtar, stora sma, vanliga ovanliga. Hemmagjorda och massprducerade. SIgnerade och med flaggor. Planketer bredvid sig och hemliga sma medellanden.
 
Overallt i buskagen dok det upp en liten tomte, en har och en dar. Nagra helt gomda av lov och andra hogt uppe i traden. Uppe pa en stubbe, nere i ett hal. Och stigar, vagar for oss manniskor att ga pa sa att vi inte skulle raka trampa pa en lite gubbe som gomt sig nagonstans. Och manniskor var dar, inte bara vi tre tomtar (hehe) utan aven massa andra som var minst lika forundrade som jag.
 
 
 
 
 
 
 
Hur var detta ens mojligt? Hur kan det, mitt ute i ingenstans, finnas ett stalle som detta? Dar allt som finns forutom vagen ar en rondell, och narmsta fam ar tiom minuter bort, och deras narmsta granne ytterligare tiom minuter darifran. Har ar historien. Nar rondellen planerades blev det ramaskrik bland bonderna pa flera flera mils avstand. En Rondell! Kan ni tanka er nagot varre? Nu skulle det plotsligt bli mycket trafik, och att bygga en rondell sa nara deras marker, oacceptabelt. Sa de protesterade. Dar rondellen var tankt att byggas, och borjade byggas, dok det upp tomtar. Varje natt kom det nagra stycken och tillslut tog det byggarbetarna timmar att flytta tomtarna bara sa att de kunde fortsatta sitt arbete. Men istallet for att slanga tomtarna flyttade de ut dem i buskaget vid sidan om, och det blev en trend. For varje dag, i over tio ar nu, kommer nagon eller nagra med en ny tomte. Alla far plantera sin egen och slappa ut honom till sina likar. Och de ar verkligen overallt. Och blir fler och fler, over en allt storre yta.
 
Och betraktas nu som en sevardighet och en turistattraktion. Och det ar det sannerligen. Kan tycka att jag varit pa ganska manga olika tillstallningar hittills i mitt liv, sett manga olika saker, fran olika kulturer och traditioner. Olika epoker och vidgat mina yver. Jag var stum, stum och bara gick omkring, tittade, krop ner, tog kort, leta i buskar och bakom lov. I timmar var vi dar, fascinerade som sma barn.
 
 
 
 
 
 
 
 
Sjalv ska jag lamna mitt spar i form av en tomte med en svensk flagga, for det hittade jag ingen. Inte sagt att det inte finns, bara att jag inte sag honom.
 
"Ingen använding av mina bilder utan min tillåtelse!"

Kommentarer

Kommentarer uppskattas:

Tack för att du läser min blogg! Jag uppskattar verkligen att du kan undvara några minuter
för att lämna en kommentar nedan. Jag lovar att svara så fort jag kan.


Namn: (valfritt)
Kom ihåg mig

Mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Din kommentar:

Trackback