Design by Rania Rönntoft

Barberaren i Sevilla

Ikväll väntar Opera med mamma och Jonatan. Här nedaför kommer bilder och text fran GöteborgsOperan. Ska bli spännande att se, ser fram emot en show och en kostymupplevelse!

 

 

 

 

Äntligen får vi återse den förslagne fixaren och barberaren Figaro, som hjälper sin trånsjuke vän greve Almaviva att få sin älskade Rosina, trots att hennes gamle förmyndare doktor Bartolo gör allt för att lägga beslag på henne för egen del. Med listiga upptåg, falska förklädnader och sprittande musik drivs handlingen framåt i ett rasande tempo, där fyra dansare och den ovanligt dansanta herrkören sprider oro omkring sig iförda uttjänta tjeckiska brandkårsuniformer.

Lovorden har haglat över David Radoks tokroliga uppsättning av Barberaren i Sevilla, som nu ges för fjärde gången på GöteborgsOperan efter premiären 2000 samt nypremiärerna 2002 och 2007. Samma uppsättning spelades också vid ett bejublat gästspel på den stora operafestivalen i Aix-en-Provence sommaren 2005.

Olof Boman dirigerar för första gången på GöteborgsOperan. I rollen som den finurlige barberaren möter vi återigen Åke Zetterström, medan sköna Rosina sjungs av Ida Falk Winland, välkänd för Göteborgspubliken sedan Julius Caesar och Alcina. I Alcina kunde vi även njuta av Martin Vanberg, som nu gör Greve Almaviva. Operahusets egen Markus Schwartz sjunger den liderlige Doktor Bartolo i denna uppsättning.

 

Text och bild som sagt från Göteborsoperan

 

"Ingen använding av mina bilder utan min tillåtelse!"

Kommentarer

Kommentarer uppskattas:

Tack för att du läser min blogg! Jag uppskattar verkligen att du kan undvara några minuter
för att lämna en kommentar nedan. Jag lovar att svara så fort jag kan.


Namn: (valfritt)
Kom ihåg mig

Mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Din kommentar:

Trackback