Design by Rania Rönntoft

Varifrån kommer hatet?

Jag orkar inte mer. Jag klarar verkligen inte av att se det som sker i världen just nu. Att vara orolig för att mina närmsta ska drabbas av enskilda människors hat. Hela gårdagen såg jag springande glada barn på promenaden i mina tankar. Hela gårdagen förundrades och förfärades jag över det hat medierna göder ut. Ytterligare en tragedi och ytterligare en anledning till att hata varandra är de budskap jag läser.
 
Jag bryr mig inte om vem du är som kan döda över 80personer utan att blinka. Jag bryr mig inte varifrån du kommer eller varför du gör det. Vad jag bryr mig om är att du kan göra det. Att vi lever i en verkligen där människoliv ses som något enskila personer har rätt att släcka. En värld där vi mer och mer säger "vi" och "dem". Där våra liv är mer värda än deras liv. En vardag där deras åsikter är skilda våra, och de behöver tänka om. Vilka är vi och vilka är de?
 
Jag har ingen aning, men jag vet att vi matas med hat, matas med att vi minsan är lite bättre, lite finare, lite mer vältalig och "riktiga människor". Om vi är det, hur kan vi tillåta att det uppstår ett vi och dem? Om vi är bättre, varför stänger vi gränser och säger att det beror på ideologi. Om vi verkligen nu vore bättre, skulle vi inte se till varför det är okej att stänga gränser idag. Skulle vi inte fokusera på det faktum att vi värderar människoliv så lite att över 80 barnfamiljer som nationaldagsfirar på en strand kan bli dödade? För det handlar om vi och dem. Det handlar om att hat föder hat och att vi dagligen får se i medier hur våra liv värderas högre. Hur ska vi kunna undgå attacker om alla inte får ett värde? Om det finns människor som ser att de är "dem". Som ser hur deras familjer och vänner inte räddas utan stängs ute från vår värld? Hur ska vi kunna undgå hatet om vi fortsätter att föda det?
 
Jag orkar inte med världens ondska, men jag kan inte undvika den hur gärna jag än vill. Nästa gång jag strosar längs promenaden i Nice vet jag att ondskan kommer synas tydligt och obarmhärtigt. Frågan är vad jag gör med det. Hatar jag "dem" eller försöker jag att bli ett vi? Jag vet ärligt talat inte, men jag kan bara hoppas att går att bli en mänsklighet, på en jord. Ett folk oavsett bakgrund. Jag vill tro på kärlek framför hat, men vågar jag hoppas att det går?
"Ingen använding av mina bilder utan min tillåtelse!"

Kommentarer

Kommentarer uppskattas:

Tack för att du läser min blogg! Jag uppskattar verkligen att du kan undvara några minuter
för att lämna en kommentar nedan. Jag lovar att svara så fort jag kan.


Namn: (valfritt)
Kom ihåg mig

Mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Din kommentar:

Trackback